Din Varukorg

Du har inga varor i din varukorg.


Vår målsättning är att ge dig som kund en trygg och professionell service. Nedan följer våra köpvillkor, vilka överensstämmer med gällande lagstiftning samt våra egna riktlinjer.

Köp
Hos Matilde & Co är alla beställningar välkomna, stora som små! För att få handla i butiken måste du dock vara 18 år. Är du yngre krävs målsmans godkännande.
En orderbekräftelse skickas automatiskt till den e-postadress du angivit vid beställningen. Den gäller som kvitto och garantisedel. Skriv med fördel ut den och spara.Om du inte får en orderbekräftelse, vänligen kontrollera att e-postadressen du angivit stämmer. Kontakta sedan kundservice@matildeco.se så skickar vi orderbekräftelsen igen.

Pris
Priserna som visas på Matilde & Co är i svenska kronor SEK och inkluderar 25% moms. Priset som gäller är det pris som anges för en vara när en beställning godkänns av dig som kund. En och samma rabattkod får endast nyttjas en gång per kund. Eventuella fraktkostnader visas innan du godkänner beställningen. Beroende på vilket val av betalningssätt du som kund gör, kan en extra avgift tillkomma.


BETALNINGSSÄTT

Matilde& Co erbjuder dig som kund flera olika betalningssätt. Innan du bekräftar ditt köp, väljer du det betalningssätt som passar dig bäst i kassan.

Kortbetalning
Vi accepterar betalning med VISA och Mastercard. Om du väljer kortbetalning länkas du över till betalningssidan efter det att du har bekräftat din order i kassans. (betalningssidan är krypterad och säker och finns hos vår betalningsleverantör Dibs www.dibs.se). Ange kortnummer, kortets giltighetstid och kortets CVC-kod. CVC-koden är de tre sista siffrorna i namnteckningsfältet på kortets baksida.Vi använder oss av 3D Secure som är en säkerhetsstandard framtagen av VISA och Mastercard för betalningar över Internet. Överföringen sker med säker SSL-kryptering. Det innebär att ingen obehörig kan se dina kortuppgifter. Matilde & Co sparar aldrig några kreditkortsuppgifter hos oss.

Faktura - 14 dagar med klarna
Vi erbjuder fakturering i samarbete med Klarna. Fakturan erhåller du i samband med leverans av din vara. Du har 14 dagar på dig att betala fakturan från det att varan skickats För mer information om klarnas tjänster och aktuella räntesatser se www.klarna.se. Kostnader och räntesatser framgår även vid Klarnas betalningsalterntiv i kassan.

Delbetalning med Klarna
Vi erbjuder förmånlig delbetalning i samarbete med Klarna. Du gör din ansökan om delbetalning i kassan i samband med ditt köp och du får genast besked om din ansökan beviljats. Leverans sker endast till folkbokförd adress. För mer information om klarnas tjänster och aktuella räntesatser se www.klarna.se. Kostnader och räntesatser framgår även vid Klarnas betalningsalterntiv i kassan.

Förskottsbetalning
När vi har mottagit din beställning skickar vi ut ett betalningsunderlag till dig via e-mail. Du gör sedan en överföring av köpesumman till vårt bankgirokonto, t ex via din internetbank.
Om leveranstiden beräknas bli längre än 4 veckor betalas en handpenning på 20% av köpesumman. Resterande 80% av köpesumman betalas kort före leverans.
Om leveranstiden beräknas bli kortare än 4 veckor betalas hela köpesumman direkt.

Vi levererar dina varor när vi mottagit full betalning.

Inga avgifter tillkommer när du väljer Förskottsbetalning men tänk på att leveranstiden kan bli någon dag längre än normalt p g a den tid det tar för pengarna att föras över från din bank till vårt konto och glöm inte att ange ditt ordernummer som du får på orderbekräftelsen.

 

LEVERANSINFORMATION

Leveranstid
Leveranstiden för lagervaror är normalt 2–5 arbetsdagar inom Sverige. Om en vara avviker från den utlovade leveranstiden kontaktar vi er via e-post eller telefon. 

Om produkten är en beställningsvara, innebär detta att vi inte har produkten i lager. Vi tar hem produkten skyndsammast efter det att du lagt din beställning. Leveranstiden kan vara olika beroende på produkt. Vi kommer att skicka varan till dig omgående när vi fått in den i butiken. Beställningsvaror - Alla varor som inte är lagervaror (finns i lager), räknas som beställningsvaror. Alla leveranstider för beställningsvaror som anges är ungefärliga. Vi återkommer till dig om leveranstiden av någon anledning skulle bli längre än detta. Matilde & Co kontaktar dig för mer information. En orderbekräftelse skickas till din e-postadress. Avbeställning av en order kan göras till vår kundservice ända fram till dess att varan har skickats från Matilde & Co. 

Vi reserverar oss för oförutsedda leverensförseningar som beror på våra leverantörer eller postgången. Vid leveransförsening äger konsumenten rätt att häva sin beställning. Om detta skulle inträffa kontakta oss skriftligt till kundservice@matildeco.se

Någon ersättning utgår inte vid en eventuell leveransförsening.

Leveranskostnad
Fraktpriser gäller för leverans inom Sverige. Priser för frakt och leverans framgår av ordersammanställningen i kassan innan du bekräftar ditt köp. Det kan förekomma skrymmefrakt i de fall där vi måste skicka på pall, flera fraktser mm. Gäller främst sänggavlar, krukor, porslin samt gardinstänger/hissgardiner med skena som är 110 cm och längre. Vid dessa fall meddelar vi dig som kund via mail.

I vissa fall finns möjlighet att välja till extra transporttjänster, t ex inbärning eller hemleverans kvällstid, mot en extra kostnad. Kontakta oss via mail om den tjänsten önskas. Tillgängliga leveransalternativ och priser för eventuella tillval visas alltid i kassan.

För prisuppgift och leverans till andra länder vänligen kontakta oss på kundservice@matildeco.se

Leveransätt
Matilde & Co skickar våra varor med DHL men vi kan skicka med DB Schenker och Posten MyPack på begäran. Du kan välja att få paketet skickat till ett Ombud eller hämta det själv på vårt lager, enligt överenskommelse hos Matilde & Co. Välj önskat leveranssätt när Du kommer till kassan, innan Du bekräftar Ditt köp.

För prisuppgift och leverans till andra länder vänligen kontakta oss på kundservice@matildeco.se

Till ombud
Leverans sker till ett Ombud nära Dig som mottagare. Speditören har ett system som väljer vilket ombud som ligger närmst dig, utifrån ditt postnummer. När Du fått en avisering via SMS, brev eller via e-post från transportföretaget finns Ditt paket att hämta ut hos anvisat ombud. Ta med Dig sändningsnumret, ev. PIN-kod samt Din legitimation. Paketet ligger kvar hos ombudet i 14 dagar därefter skickas paket tillbaka till Matilde & Co. Mindre paket/brev skickas med Posten varubrev och kommer hem till din brevlåda.

Outlösta paket
För paket som inte blivit hämtade debiteras en avgift på 400 SEK som motsvarar kostnaderna som expedieringen orsakat (frakt, returbehandling och packning). DHL låter paketen ligga kvar i ett antal dagar innan de går i retur. Om du inte hämtat ut paketet inom denna tid returneras det till Matilde & Co enligt DHL's villkor.

Skadad vara vid leverans
Matilde & Co är ansvarig för att varan kommer fram till dig oskadad. Därför är det viktigt att du omgående rapporterar eventuella transportskador till oss på kundservice@matildeco.se

Om varan kommer bort eller om du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad eller uppbruten, skall du omedelbart anmäla/reklamera detta till utlämningsstället alternativt till speditören och oss på kundservice@matildeco.se. Be att speditörer gör en notering om skadan på din kopia av fraktsedeln. Tänk på att behålla emballaget för att kunna påvisa skadan. Tag gärna ett fotografi med t.ex. din mobiltelefon på skadan och emballaget. Detta gäller såväl synliga som dolda transportskador och det är därför viktigt att du packar upp och kontrollerar att produkten är felfri så snart som möjligt efter mottagandet. Skador skall anmälas till oss och i förekommande fall vid synliga transportskador till speditören inom 3 dagar. En produkt som vi har konstaterat är transportskadad byter vi ut snarast och kostnadsfritt.

Skadade produkter skall returneras till Matilde & Co vid anmodan. Matilde & Co bekostar returfrakt för dessa.

International orders
Customers outside Sweden are welcome to shop at Matilde & Co. Today we can offer you Paypal Invoice Payment and you can order directly on the web to some countries. Some countries we have to process orders manually. Please contact us at kundservice@matildeco.se for further information. We use UPS for International shipments. 

 
ÅNGERRÄTT

Ångerrätt och öppet köp
Som konsument som handlar hos Matilde & Co omfattas du av Konsumentköplagen, Konsumenttjänstlagen och Distansavtalslagen. vilket innebär bl.a att du alltid kan ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du mottagit din vara. Du har full rätt att byta till annan produkt eller ångra ditt köp inom 14 dagar, utan att ange någon anledning.

Kontakta oss först via e-post på  kundservice@matildeco.se innan du returnerar ditt paket för information om hur du går till väga. Matilde& Co löser inte ut varor som återsändes till oss mot postförskott eller efterkrav.

Önskar du returnera en vara står du själv för returfrakten. Vi kräver att varan ska vara oanvänd och returneras i oskadad originalförpackning med eventuella originalhandlingar. Sängkläder, lakan, bäddmadrasser, kuddar mm skall återlämnas i sin originalförpackning och är med obruten försegling. Bruten förpackning kan ej ersättas då sängkläder, täcken, kuddar, bäddmadrasser och skydd räknas som hygienartiklar. Efter att vi har mottagit och kontrollerat varan så återbetalar vi varans värde till dig. Skulle en vara visa sig vara använd, eller i annars ej godtagbart skick när vi har mottagit returen förbehåller vi oss rätten att underkänna returen. I ett sådant fall returneras den befintliga varan åter till kunden. Returnerade varor skall skickas till vårt lager på Lidingö. Vi har ingen möjlighet att hämta ut hos Ombud eller fraktbolags distributionscentral.

Observera att vi inte återbetalar den ursprungliga fraktkostnaden. Vi återbetalar inte heller ev fakturaavgift då får en kreditkostnad oavsett om en reur görs. Vi har inte öppet köp på REA- eller beställningsvaror. Återbetalning sker i första hand till ditt bankkonto och inom 10 dagar efter det att vi mottagit och godkänt din retur.

Undantag från ångerrätten - Beställningsvaror - Alla varor som inte är lagervaror (finns i lager), räknas som beställningsvaror. Alla leveranstider för beställningsvaror som anges är ungefärliga. Vi återkommer till dig om leveranstiden av någon anledning skulle bli längre än detta. Vid köp av en produkt som tillverkas speciellt för dig och enligt dina specifika önskemål gäller inte ångerrätten. Exempel på detta är om du köper sänggavel, sängkappa, en stol eller en lampskärm med ett specifikt tyg som sedan tillverkas just för dig. Vid beställning av en specialtillverkad vara kommer vi att kontakta dig för godkännande innan ordern expedieras. For our International orders we do not accept return of the orders due to difficulties to control the condition of the products.

Ångerrätten gäller inte företag.

 

Bytesrätt
Byte av vara måste ske inom 14 kalenderdagar efter din beställning. Om du önskar byta varan står du som kund dels för returfrakten samt dels för frakten av den nya varan hem till dig. Skulle en vara visa sig vara använd, eller i annars ej godtagbart skick när vi har mottagit returen förbehåller vi oss rätten att underkänna bytet. I ett sådant fall returneras den befintliga varan åter till kunden. Notera att vi inte löser ut varor som återsändes till oss mot postförskott eller efterkrav. Vi har inte bytesrätt på REA- eller beställningsvaror. 

Reklamationsrätt
Matilde & Co tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt. Vid ett reklamationsärende skall du kontakta vår Kundservice per mail till kundservice@matildeco.se
som vidare hjälper dig med förfarandet. Du kommer då bli ombedd att tillhandahålla bildbevis via mail på felaktigheten/den defekta produkten där felet tydligt framgår. Vid beviljad reklamation skickas en förbetald returfraktsedel ut till dig av kundtjänst. När vi mottagit den reklamerade varan undersöks felet på nytt och därefter skickas en ny vara till dig. Du betalar således inget för varje returfraktsedeln för den reklamerade varan eller frakten för den nya varan. Matilde & Co löser inte ut varor som återsändes till oss mot postförskott eller efterkrav.

Viktigt! Paketet måste skickas till vårt lager se adress nedan och inte till Ombud. Vi har inga möjligheter att hämta ut returer på Ombud.

Mail: kundservice@matildeco.se

Returadress:
Matilde & Co / Bonver Logistics
Gåshaga Brygga 1
181 85 LIDINGÖ

TVIST
Klagomål eller synpunkter avseende Matilde & Co tjänster eller produkter bör meddelas till Matilde & Co kundservice via e-mail kundservice@matildeco.se

Om du inte är nöjd med vår hantering av ditt ärende är du välkommen att vända dig till din lokala konsumentvägledare eller Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Vi följer alltid ARN:s rekommendationer.

KONTAKT
Om du har frågor över produkter, din beställning eller annat är du varmt välkommen att höra av dig till oss!

Mail: kundservice@matildeco.se

SN Scaninavian Interiors AB
Matilde & Co
Löjviksvägen 46 B
185 51 VAXHOLM

Sverige

Org. nr: 556873-5624
VAT nr: SE556873562401

Force majeure
Vid force majeure är Matilde & Co befriade från att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om en underlåtenhet har sin grund i s k befriande omständigheter, enligt nedan samt om omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet. Befriande omständigheter anses vara bl. a myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, strejk, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc. 

  

PUL & COOKIES

Personuppgiftslagen (PUL)
Genom att fylla i dina uppgifter och genomföra ett köp alternativt skapa ett konto/bli medlem samtycker du till att dina personuppgifter lagras och används av Matilde & Co / SN Scandinavian Interiors AB. Lagringen sker i syfte att kunna fullgöra våra åtaganden gentemot kund samt för vår marknadsföring. Du kan när som helst ändra dina uppgifter (inklusive avbeställa nyhetsbrev) genom att logga in på vår webbsida med ditt användarnamn och lösenord. Du kan även skicka e-post till oss på kundservice@matildeco.se.

Om cookies
Vi använder oss av cookies för att spara information om t ex vad du lägger i varukorgen. En cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att spara på din dator. Syftet med cookies är att när du återvänder till samma webbplats upprepade gånger känner webbläsaren igen dig om du har varit där tidigare och kommer ihåg dina inställningar. Om du vill kan du stänga av cookies genom att ändra på inställningarna i din webbläsare så att den inte tillåter cookies.

Enligt den svenska lagen om elektronisk kommunikation (från 25 juli 2003) ska alla svenskregisterade webbplatser som använder cookies informera besökaren om dessa och varför de används

Integritetspolicy
Vid ett köp på vår hemsida lämnar du information som t ex namn, adress och telefonnummer. De av dig lämnade uppgifterna kommer endast att användas inom Matilde & Co i syftet att hantera din order. När du godkänner våra allmänna villkor i kassan så godkänner du även att vi får skicka vårt nyhetsbrev till dig. Du kan avbeställa dessa nyhetsbrev antingen på dina medlemssidor eller via e-post. Vi behandlar alltid dina personuppgifter med största tillförsikt och garanterar att
ingen tredje part tar del av dina uppgifter