Din Varukorg

Du har inga varor i din varukorg.

Om Matilde & CO

Matilde & Co är en livsstilsbutik på internet för dig som älskar klassisk, lantlig inredning och möbler. Vi är en personlig butik som erbjuder omsorgsfullt utvalda inredningsdetaljer och möbler från etablerade leverantörer främst från Sverige och Danmark. Men vi köper också in utvalda detaljer från bl.a. England och Frankrike. Gediget hantverk, vackra material gärna med en ljus och harmonisk färgpalett är saker som vi själva uppskattar och som ni kan finna i butikens sortiment. Vi hoppas kunna erbjuda er inredning som skapar ett vackert och ombonat hem. En plats där skönhet och funktion förenas.

Matilde & Co lanserades 2012 och är ett varumärke inom SN Scandinavian Interiors AB. Jag som startade företaget heter Sofia Näslund, bor i det vackra Vaxholm, och är som många av er andra en stor inredningsfantast med många drömmar och stor förkärlek till det vackra hemmet. Med min familjs stöd och engagemang förverkligar jag nu min dröm. Jag hoppas att kunna inspirera dig till ett vackrare hem!

Varmt välkommen till Matilde & Co!
Sofia

Köpvillkor


Vår målsättning är att ge dig som kund en trygg och professionell service. Nedan följer våra köpvillkor, vilka överensstämmer med gällande lagstiftning samt våra egna riktlinjer.

Köp
Hos Matilde & Co är alla beställningar välkomna, stora som små! För att få handla i butiken måste du dock vara 18 år. Är du yngre krävs målsmans godkännande.
En orderbekräftelse skickas automatiskt till den e-postadress du angivit vid beställningen. Den gäller som kvitto och garantisedel. Skriv med fördel ut den och spara.Om du inte får en orderbekräftelse, vänligen kontrollera att e-postadressen du angivit stämmer. Kontakta sedan kundservice@matildeco.se så skickar vi orderbekräftelsen igen.

Pris
Priserna som visas på Matilde & Co är i svenska kronor SEK och inkluderar 25% moms. Priset som gäller är det pris som anges för en vara när en beställning godkänns av dig som kund. En och samma rabattkod får endast nyttjas en gång per kund. Eventuella fraktkostnader visas innan du godkänner beställningen. Beroende på vilket val av betalningssätt du som kund gör, kan en extra avgift tillkomma. Vi reserverar oss för ev felskrivningar. Vid kampanjer reserverar vi oss från slutförsäljning.


BETALNINGSSÄTT

Matilde & Co erbjuder dig som kund flera olika betalningssätt. Innan du bekräftar ditt köp, väljer du det betalningssätt som passar dig bäst i kassan.

Kortbetalning
Vi accepterar betalning med VISA och Mastercard. Om du väljer kortbetalning länkas du över till betalningssidan efter det att du har bekräftat din order i kassans. (betalningssidan är krypterad och säker och finns hos vår betalningsleverantör Dibs www.dibs.se). Ange kortnummer, kortets giltighetstid och kortets CVC-kod. CVC-koden är de tre sista siffrorna i namnteckningsfältet på kortets baksida.Vi använder oss av 3D Secure som är en säkerhetsstandard framtagen av VISA och Mastercard för betalningar över Internet. Överföringen sker med säker SSL-kryptering. Det innebär att ingen obehörig kan se dina kortuppgifter. Matilde & Co sparar aldrig några kreditkortsuppgifter hos oss.

Faktura - 14 dagar med klarna
Vi erbjuder fakturering i samarbete med Klarna till ett pris om 29 SEK. Fakturan erhåller du i samband med leverans av din vara. Du har 14 dagar på dig att betala fakturan från det att varan skickats För mer information om klarnas tjänster och aktuella räntesatser se www.klarna.se. Kostnader och räntesatser framgår även vid Klarnas betalningsalterntiv i kassan.

Delbetalning med Klarna
Vi erbjuder förmånlig delbetalning i samarbete med Klarna. Du gör din ansökan om delbetalning i kassan i samband med ditt köp och du får genast besked om din ansökan beviljats. Leverans sker endast till folkbokförd adress. För mer information om klarnas tjänster och aktuella räntesatser se www.klarna.se. Kostnader och räntesatser framgår även vid Klarnas betalningsalterntiv i kassan.

Förskottsbetalning
När vi har mottagit din beställning skickar vi ut ett betalningsunderlag till dig via e-mail. Du gör sedan en överföring av köpesumman till vårt bankgirokonto, t ex via din internetbank.
Om leveranstiden beräknas bli längre än 4 veckor betalas en handpenning på 20% av köpesumman. Resterande 80% av köpesumman betalas kort före leverans.
Om leveranstiden beräknas bli kortare än 4 veckor betalas hela köpesumman direkt.

Vi levererar dina varor när vi mottagit full betalning.

Inga avgifter tillkommer när du väljer Förskottsbetalning men tänk på att leveranstiden kan bli någon dag längre än normalt p g a den tid det tar för pengarna att föras över från din bank till vårt konto och glöm inte att ange ditt ordernummer som du får på orderbekräftelsen.

 

LEVERANSINFORMATION

Leveranstid
Leveranstiden för lagervaror är normalt 4-7 arbetsdagar inom Sverige. Om en vara avviker från den utlovade leveranstiden kontaktar vi er via e-post eller telefon.

Om produkten är en beställningsvara, innebär detta att vi inte har produkten i lager. Vi tar hem produkten skyndsammast efter det att du lagt din beställning. Leveranstiden kan vara olika beroende på produkt. Vi kommer att skicka varan till dig omgående när vi fått in den i butiken. Matilde & Co kontaktar dig för mer information. En orderbekräftelse skickas till din e-postadress. Avbeställning av en order kan göras till vår kundservice ända fram till dess att varan har skickats från Matilde & Co. Matilde & Co står för den extra fraktavgiften som uppkommer vid en eventuell delleverans.

Beställningsvaror - Alla varor som inte är lagervaror (finns i lager), räknas som beställningsvaror. Alla leveranstider för beställningsvaror som anges är ungefärliga. Vi återkommer till dig om leveranstiden av någon anledning skulle bli längre än detta.

Om du beställer flera varor med olika lång leveranstid på en och samma gång, skickas alla varor i en och samma sändning när samtliga varor ankommit till vårt lager. Om du önskar delleverans – kontakta kundserice@matildeco.se. Extra avgift kan tillkomma.   

Vi reserverar oss för oförutsedda leverensförseningar som beror på våra leverantörer eller postgången. Vid leveransförsening äger konsumenten rätt att häva sin beställning. Om detta skulle inträffa kontakta oss skriftligt till kundservice@matildeco.se

Någon ersättning utgår inte vid en eventuell leveransförsening.

Leveranskostnad
Fraktpriser gäller för leverans inom Sverige. Priser för frakt och leverans framgår av ordersammanställningen i kassan innan du bekräftar ditt köp.

I vissa fall finns möjlighet att välja till extra transporttjänster, t ex inbärning eller hemleverans kvällstid, mot en extra kostnad. Kontakta oss via mail om den tjänsten önskas. Tillgängliga leveransalternativ och priser för eventuella tillval visas alltid i kassan.

Fraktkostnader framgår vid kassan. Fraktpriser gäller för leverans inom Sverige. Vid beställningar över 1500 kr är det fraktfritt inom Sverige (gäller ej möbler, sänggavlar eller andra skrymmand produkter se nedan), I övrigt kostar frakten 69 kr. För leverans och prisuppgift till andra länder vänligen kontakta oss på kundservice@matildeco.se

Det kan förekomma skrymmefrakt i de fall där vi måste skicka på pall eller dela upp leveransen på fler paket/frakter. Gäller främst krukor, porslin samt gardinstänger/hissgardiner med skena som är 110 cm och längre. Vid dessa fall meddelar vi dig som kund via mail.

I regel skickar vi med UPS internationellt. För prisuppgift och leverans till andra länder vänligen kontakta oss på kundservice@matildeco.se

Leveransätt
Matilde & Co skickar våra varor med DHL men vi kan även skicka med Schenker och Posten MyPack. Du kan välja att få paketet skickat till ett Ombud eller hämta det själv på vårt lager, enligt överenskommelse hos Matilde & Co. Välj önskat leveranssätt när Du kommer till kassan, innan Du bekräftar Ditt köp.

Till ombud
Leverans sker till ett Ombud nära Dig som mottagare. Speditören har ett system som väljer vilket ombud som ligger närmst dig, utifrån ditt postnummer. När Du fått en avisering via SMS, brev eller via e-post från transportföretaget finns Ditt paket att hämta ut hos anvisat ombud. Ta med Dig sändningsnumret, ev. PIN-kod samt Din legitimation. Paketet ligger kvar hos ombudet i 14 dagar därefter skickas paket tillbaka till Matilde & Co. Mindre paket/brev skickas med Posten varubrev och kommer hem till din brevlåda.

Outlösta paket
För paket som inte blivit hämtade debiteras en avgift på 400 SEK som motsvarar kostnaderna som expedieringen orsakat (frakt, returbehandling och packning). Schenker låter paketen ligga kvar i ett antal dagar innan de går i retur. Om du inte hämtat ut paketet inom denna tid returneras det till Matilde & Co enligt Schenkers villkor.

Skadad vara vid leverans
Matilde & Co är ansvarig för att varan kommer fram till dig oskadad. Därför är det viktigt att du omgående rapporterar eventuella transportskador till oss på kundservice@matildeco.se

Om varan kommer bort eller om du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad eller uppbruten, skall du omedelbart anmäla/reklamera detta till utlämningsstället alternativt till speditören och oss på kundservice@matildeco.se. Be att speditörer gör en notering om skadan på din kopia av fraktsedeln. Tänk på att behålla emballaget för att kunna påvisa skadan. Tag gärna ett fotografi med t.ex. din mobiltelefon på skadan och emballaget. Detta gäller såväl synliga som dolda transportskador och det är därför viktigt att du packar upp och kontrollerar att produkten är felfri så snart som möjligt efter mottagandet. Skador skall anmälas till oss och i förekommande fall vid synliga transportskador till speditören inom 3 dagar. En produkt som vi har konstaterat är transportskadad byter vi ut snarast och kostnadsfritt.

Skadade produkter skall returneras till Matilde & Co vid anmodan. Matilde & Co bekostar returfrakt för dessa.

International orders
Customers outside Sweden are welcome to shop at Matilde & Co. Today we can offer you Paypal Invoice Payment. Some countries can choose country in the Kassa. For some countries we have to process orders manually. Please contact us at kundservice@matildeco.se for further information. We use UPS for International shipments. 

 
ÅNGERRÄTT

Ångerrätt och öppet köp
Som konsument som handlar hos Matilde & Co omfattas du av Konsumentköplagen, Konsumenttjänstlagen och Distansavtalslagen. vilket innebär bl.a att du alltid kan ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du mottagit din vara. Du har full rätt att byta till annan produkt eller ångra ditt köp inom 14 dagar, utan att ange någon anledning.

Kontakta oss först via e-post på  kundservice@matildeco.se innan du returnerar ditt paket för information om hur du går till väga. Matilde& Co löser inte ut varor som återsändes till oss mot postförskott eller efterkrav.

Önskar du returnera en vara står du själv för returfrakten. Vi kräver att varan ska vara oanvänd och returneras i oskadad originalförpackning med eventuella originalhandlingar. Efter att vi har mottagit och kontrollerat varan så återbetalar vi varans värde till dig. Skulle en vara visa sig vara använd, eller i annars ej godtagbart skick när vi har mottagit returen förbehåller vi oss rätten att underkänna returen. I ett sådant fall returneras den befintliga varan åter till kunden. Returnerade varor skall skickas till vårt lager på Lidingö. Vi hämtar inte ut paket skickade till Ombud.

Observera att vi inte återbetalar den ursprungliga fraktkostnaden. Vi har inte öppet köp på REA- eller beställningsvaror. Återbetalning sker i första hand till ditt bankkonto och inom 10 dagar efter det att vi mottagit och godkänt din retur.

Undantag från ångerrätten - Vid köp av en produkt som tillverkas speciellt för dig och enligt dina specifika önskemål gäller inte ångerrätten. Exempel på detta är om du köper en stol eller en lampskärm med ett specifikt tyg som sedan tillverkas just för dig. Vid beställning av en specialtillverkad vara kommer vi att kontakta dig för godkännande innan ordern expedieras. 

Beställningsvaror - Alla varor som inte är lagervaror (finns i lager), räknas som beställningsvaror. Alla leveranstider för beställningsvaror som anges är ungefärliga. Mattor och möbler är beställningsvaror. Vi återkommer till dig om leveranstiden av någon anledning skulle bli längre än detta.

Om du beställer flera varor med olika lång leveranstid på en och samma gång, skickas alla varor i en och samma sändning när samtliga varor ankommit till vårt lager. Om du önskar delleverans – kontakta kundservice@matildeco.se. Extra avgift kan tillkomma.   

Ångerrätten gäller inte företag. For international orers we do not accept the right of return due to lack of controlling the condition of the products.


Bytesrätt
Byte av vara måste ske inom 14 kalenderdagar efter din beställning. Om du önskar byta varan står du som kund dels för returfrakten samt dels för frakten av den nya varan hem till dig. Skulle en vara visa sig vara använd, eller i annars ej godtagbart skick när vi har mottagit returen förbehåller vi oss rätten att underkänna bytet. I ett sådant fall returneras den befintliga varan åter till kunden. Notera att vi inte löser ut varor som återsändes till oss mot postförskott eller efterkrav. Vi har inte bytesrätt på REA- eller beställningsvaror.

Reklamationsrätt
Matilde & Co tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt. Vid ett reklamationsärende skall du kontakta vår Kundservice per mail till kundservice@matildeco.se
som vidare hjälper dig med förfarandet. Du kommer då bli ombedd att tillhandahålla bildbevis via mail på felaktigheten/den defekta produkten där felet tydligt framgår. Vid beviljad reklamation skickas en förbetald returfraktsedel ut till dig av kundtjänst. När vi mottagit den reklamerade varan undersöks felet på nytt och därefter skickas en ny vara till dig. Du betalar således inget för varje returfraktsedeln för den reklamerade varan eller frakten för den nya varan. Matilde & Co löser inte ut varor som återsändes till oss mot postförskott eller efterkrav.

Mail: kundservice@matildeco.se

Returadress:
Matilde & Co / Bonver Logistics
Gåshaga Brygga 1
181 85 LIDINGÖ

TVIST
Klagomål eller synpunkter avseende Matilde & Co tjänster eller produkter bör meddelas till Matilde & Co kundservice via e-mail kundservice@matildeco.se

Om du inte är nöjd med vår hantering av ditt ärende är du välkommen att vända dig till din lokala konsumentvägledare eller Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Vi följer alltid ARN:s rekommendationer.

Leverans

Leveranstid
Leveranstiden för lagervaror är normalt 4-7 arbetsdagar inom Sverige. Om en vara avviker från den utlovade leveranstiden kontaktar vi er via e-post eller telefon.

Om produkten är en beställningsvara, innebär detta att vi inte har produkten i lager. Vi tar hem produkten skyndsammast efter det att du lagt din beställning. Leveranstiden kan vara olika beroende på produkt. Vi kommer att skicka varan till dig omgående när vi fått in den i butiken. Matilde & Co kontaktar dig för mer information.

Vi reserverar oss för oförutsedda leverensförseningar som beror på våra leverantörer eller postgången. Vid leveransförsening äger konsumenten rätt att häva sin beställning. Om detta skulle inträffa kontakta oss skriftligt till  kundservice@matildeco.se. Någon ersättning utgår inte vid en eventuell leveransförsening.

Leveranssätt
Vi skickar din beställning med DHL och vid önskemål även med Posten MyPack. Från showroom skickar vi med Schenker. Du hämtar vid din order vid närmsta utlämningsställe/Ombud.  

Fraktkostnader framgår vid kassan. Fraktpriser gäller för leverans inom Sverige. Vid beställningar över 1500 kr är det fraktfritt inom Sverige (gäller ej möbler, sänggavlar eller andra skrymmand produkter se nedan), I övrigt kostar frakten 69 kr. För leverans och prisuppgift till andra länder vänligen kontakta oss på kundservice@matildeco.se

Det kan förekomma skrymmefrakt i de fall där vi måste skicka på pall eller dela upp leveransen på fler paket/frakter. Gäller främst krukor, porslin samt gardinstänger/hissgardiner med skena som är 110 cm och längre. Vid dessa fall meddelar vi dig som kund via mail.

Transportskador
Matilde & Co är ansvarig för att varan kommer fram till dig oskadad. Därför är det viktigt att du omgående rapporterar eventuella transportskador till oss på kundservice@matildeco.se

Om varan kommer bort eller om du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad eller uppbruten, skall du omedelbart anmäla/reklamera detta till utlämningsstället alternativt till speditören och oss på kundservice@matildeco.se. Be att speditörer gör en notering om skadan på din kopia av fraktsedeln. Tänk på att behålla emballaget för att kunna påvisa skadan. Tag gärna ett fotografi med t.ex. din mobiltelefon på skadan och emballaget. Detta gäller såväl synliga som dolda transportskador och det är därför viktigt att du packar upp och kontrollerar att produkten är felfri så snart som möjligt efter mottagandet. Skador skall anmälas till oss och i förekommande fall vid synliga transportskador till speditören inom 3 dagar. En produkt som vi har konstaterat är transportskadad byter vi ut snarast och kostnadsfritt. Skadade produkter skall returneras till Matilde & Co vid anmodan. Matilde & Co bekostar returfrakt för dessa.

Outlösta paket
För paket som inte blivit hämtade debiteras en avgift på 400 SEK som motsvarar kostnaderna som expedieringen orsakat (frakt, returbehandling och packning). DHL låter paketen ligga kvar i ett antal dagar innan de går i retur. Om du inte hämtat ut paketet inom denna tid returneras det till Matilde & Co enligt speditörens villkor.

Handla säkert

Hos oss på Matilde & Co kan du handla tryggt och säkert. Vi använder oss av säkra betallösningar via vår betalningspartner Dibs (www.dibs.se) och all information skickas krypterad via säkrade servar. Matilde & Co hanterar aldrig och sparar aldrig dina kortuppgifter. Överföring sker krypterat (SSL) till kortinlösande bank. Vi erbjuder flera betalningssätt för att du ska kunna välja det som passar dig bäst. 

Bli medlem

Bli medlem hos Matilde & Co och ta del av en rad fördelar:

-          Du blir först att ta del av nyheter och information i butiken!
-          Du blir först att ta del av del av kampanjer och erbjudanden            som lanseras!
-          Du får en smidigare, snabbare & enklare att handla!

När Du registrerar dig och blir medlem på Matilde & Co erhåller du ett personligt konto. Medlemskontot innebär tillgång till en personlig sida som du kan logga in på. Här kan du granska och följa dina beställningar samt se din önskelista.

Notera att Du behöver inte bli kund eller köpa några varor för att bli medlem.

Handla hos oss

Hos Matilde & Co är alla beställningar välkomna, stora som små! För att få handla i butiken måste du dock vara 18 år. Är du yngre krävs målsmans godkännande. Som konsument som handlar hos Matilde & Co omfattas du av Konsumentköplagen, Konsumenttjänstlagen och Distansavtalslagen.

För oss på Matilde & Co är det viktigt att du som kund känner att det är enkelt och tryggt att handla hos oss på Matilde & Co. Vi använder Klarna (www.klarna.se) för faktura och delbetalning/konto samt DIBS (www.dibs.se) för säker och krypterad kreditkortshantering. Vi sparar aldrig några kreditkortsuppgifter hos oss. Läs gärna igenom villkoren för köp, betalning och leverans.

Efter ordern är lagd i webbutiken får du en orderbekräftelse per mail. Vår ambition är att ha de flesta produkterna på lager. Om en produkt är en beställningsvara alternativt inte finns på lager för tillfället framgår det tydligt vid produktinformationen. Lagerförda varor skickas samma dag (om ordern läggs innan kl 12) eller dagen efter beställningen är lagd. Om vi inte kan leverera omgående så informerar vi dig via mail.

Har du frågor om din beställning eller gällande köp- och leverans villkor eller annat är du varmt välkommen att höra av dig till oss!

Saknar du några produkter eller har önskemål om andra färger och modeller, hjälper vi gärna dig att ta in det i vårt sortiment!

Bilder

Vi försöker att visa färgerna på varorna så exakt som möjligt men vi kan inte garantera att de färger som visas i butiken exakt återger de färger som varorna har i verkligheten. Hur färgen återges beror på din dator och bildskärms inställningar. Vi kan inte heller garantera att alla bilder exakt återger varornas verkliga utseende. Om du känner dig osäker, vänligen kontakta Matilde & Co. Vi hjälper gärna till att förklara på telefon eller eventuellt skicka kompletterande bilder. Matilde & Co reserverar sig för eventuella skrivfel och ändringar av tekniska data som är utanför vår kontroll.

Kontakta oss

Matilde & Co är en bifirma till SN Scandinavian Interiors AB

E-POST: kundservice@matildeco.se 
Telefon: 073-5664 222 (vardagar mellan kl 9-15)

Adress:
Matilde & Co
Löjviksvägen 46 B
185 51 VAXHOLM
Telefon: 073-5664 222

Org. nr: 556873-5624
VAT nr: SE556873562401

Produktbilder
Merparten av bilderna och texterna på Matilde & Co har jag själv tagit fram och omfattas av Upphovsrättslagen. Om du är intresserad  av att låna bilder är du välkommen att höra av dig till oss.

International orders

International orders Customers outside Sweden are welcome to shop at Matilde & Co. Today we can offer you Paypal Invoice Payment but we have to process orders manually. Please contact us at kundservice@matildeco.se for further information. We use FedEx for International shipments.